Microsoftの統合開発環境「Visual Studio」。多機能かつ高性能な開発環境として知られていますがインストール時にストレージを大量に消費する開発者泣かせのソフトウェアとしても知られていました。
しかしこの状況は次世代「Visual Studio(コードネーム15)」で変わるかもしれません。Microsoftはブログで、Visual Studio 15ではインストーラーの改善が進み、"smaller by default(最小構成のデフォルト化)"によって、最小の"core editor"のペイロードが320MBほどになることを明らかにしたためです(WinBeta)。
At //build, we shipped our first experimental preview of the new installation experience, with the smallest “core editor” payload for Visual Studio weighing in at about 320MB on disk. This release (and the Preview 2 that followed) included a few targeted experiences – .NET desktop, Python, C++ and Unity – that gave us early feedback about the approach. The teams are now converting other tooling components of Visual Studio to the new low-impact installation model so that we can ultimately switch out the ‘classic’ installer for our new experience and setup engine.
新インストーラーは、現在.NETデスクトップアプリ、C++、Unity、Pythonでの開発をサポート。将来的にはさらに拡充され以下のようなワークロードが選択可能になるとされています。
- Universal Windows Platform development
- Web development (incl. ASP.NET, TypeScript, Azure tooling)
- Windows desktop app development with C++
- Cross-platform mobile development with .NET (incl. Xamarin)
- .NET desktop application development
- Linux and IoT development with C++
- Cross-platform mobile development with Cordova
- Mobile app development with C++ (incl. Android, iOS)
- Office / SharePoint add-in development
- Python web development (incl. Django and Flask support)
- Data science and analytical applications (incl. R, F#, Python)
- Node.js development
- Cross-platform game development (incl. Unity)
- Native Windows game development (incl. DirectX)
- Data storage and processing (incl. SQL, Hadoop, Azure ML)
- Azure cloud services development and management
- Visual Studio extension development
HDDに比較すると容量が少ないSSDの使用が前提となっている昨今、新しいインストーラーは待ち望まれていた機能かもしれません。個人的にはインストーラーだけでなく関連コンポーネントをまとめて削除してくれるよう、アンインストーラーの機能の改善にも期待したいです。